EN logo1 دستگاه انکوباتور
تجهیزات آزمایشگاهی و لوازم و دستگاه های آزمایشگاهی و مواد شیمیایی – وب سایت رسمی شرکت دانشور شیمی
EN logo1 دستگاه انکوباتور

laboratory instruments distributor

دستگاه انکوباتور >> اینکوباتور

دستگاه انکوباتور یا همان اینکوباتور Incubator

دستگاه انکوباتور چیست؟

انکوباتور (incubator) دستگاهی است جهت کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها و میکروبها که معمولا در دمای 37 درجه استفاده می شود . اینکوباتور ها معمولا از دمای محیط تا 100 درجه را تامین می نمایند

انکوباتور ، از نظر میکروبیولوژی ، وسیله ای عایق و محصور است که شرایط بهینه دما ، رطوبت و سایر شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد موجودات را فراهم می کند.

دستگاه انکوباتور  قطعه ای از تجهیزات آزمایشگاهی حیاتی است که برای پرورش میکروارگانیسم ها در شرایط مصنوعی لازم است.

دستگاه انکوباتور

انکوباتور

اجزا دستگاه انکوباتور

دستگاه انکوباتور میکروبی از واحدهای مختلفی تشکیل شده است که برخی از آنها عبارتند از:

  1. محفظه نگهداری نمونه ها : بدنه اصلی دستگاه انکوباتور متشکل از محفظه مکعب دو جداره با گنجایش 20 تا 800 لیتر است .دیواره خارجی از ورق های فولاد ضد زنگ تشکیل شده است در حالی که دیواره داخلی از آلومینیوم ساخته شده است. فضای بین دو دیواره با پشم شیشه پر شده است تا عایق دستگاه انکوباتور را فراهم کند.عایق از اتلاف گرما جلوگیری می کند و به نوبه خود باعث کاهش مصرف برق می شود و بدین ترتیب عملکرد روان دستگاه تضمین می شود.دیواره داخلی دستگاه انکوباتور با پیش بینی های داخلی ارائه می شود که قفسه های موجود در داخل دستگاه انکوباتور را پشتیبانی می کند.
  2.  درب : در تمام دستگاه های انکوباتور  دری برای بستن محفظه نگهداری نمونه ها  عایق بندی وجود دارد.درب نیز برای خود عایق بندی شده است. همچنین با شیشه ای ارائه می شود که تجسم فضای داخلی دستگاه انکوباتور را در هنگام کار بدون ایجاد مزاحمت در محیط داخلی امکان پذیر می کند.یک دسته در قسمت خارجی درب وجود دارد که به مانور درب کمک می کند.

  3. صفحه کنترل : روی دیواره خارجی دستگاه انکوباتور یک صفحه کنترل با تمام سوئیچ ها و نشانگرها وجود دارد که امکان کنترل پارامترهای دستگاه انکوباتور را فراهم می کند. صفحه کنترل همچنین دارای یک قسمت برای کنترل ترموستات دستگاه است.

  4. ترموستات : برای تنظیم دمای مطلوب دستگاه انکوباتور  از ترموستات استفاده می شود. پس از رسیدن به دمای مورد نظر ، ترموستات به طور خودکار دستگاه انکوباتور را در آن دما حفظ می کند تا دما دوباره تغییر کند.

  5. قفسه های سوراخ دار : قفسه های سوراخ دار به دیواره داخلی بسته شده اند که صفحات با محیط کشت روی آنها قرار گرفته است. سوراخ های موجود در قفسه ها امکان حرکت هوای گرم در داخل داخل دستگاه انکوباتور را فراهم می کنند. در بعضی از دستگاه های انکوباتور ، قفسه ها قابل جابجایی هستند که باعث می شود قفسه ها به درستی تمیز شوند.

  6. واشر درب آزبست : واشر درب آزبست یک قسمت تقریباً ضد هوای بین درب و کابینت ایجاد می کند. این قسمت از ورود هوای خارج به محفظه نگهدارنده جلوگیری می کند و بنابراین محیط گرم جدا شده ای را در داخل محفظه ایجاد می کند بدون اینکه در محیط خارجی قطع شود.

  7. دماسنج L شکل : یک دماسنج در قسمت بالای دیواره خارجی دستگاه انکوباتور قرار داده شده است.یک انتهای دماسنج همراه با درجه بندی در خارج از دستگاه باقی می ماند تا بتوان به راحتی دما را خواند. انتهای بعدی با لامپ جیوه کمی در محفظه دستگاه بیرون زده است.

  8. فیلترهای HEPA : برخی از دستگاه های انکوباتور  پیشرفته دارای فیلترهای HEPA نیز هستند تا آلودگی احتمالی ایجاد شده در اثر جریان هوا را کاهش دهند. پمپ هوا با فیلترها یک سیستم حلقه بسته ایجاد می کند تا هوای جاری در داخل دستگاه انکوباتور آلودگی کمتری ایجاد کند.

  9. سیستم کنترل رطوبت و گاز : دستگاه انکوباتور CO 2 مخزنی در زیر محفظه ای که حاوی آب است فراهم می شود. آب برای حفظ رطوبت نسبی داخل محفظه بخار می شود. به همین ترتیب ، این دستگاه های انکوباتور  همچنین دارای محفظه های گازی هستند تا غلظت مطلوبی از CO 2 را در داخل دستگاه انکوباتور ارائه دهند.

  10. منبع تغذیه  : منبع تغذیه این سیستم عموماً 220 ولت برق شهری با کمتر از 10 آمپر است و قطعاً تک فاز است.

    منبع برای تأمین انرژی عناصر  ، پانل های دیجیتال و کنترل کننده ها است که بسته به نوع مدار ولتاژهای مختلفی دارند

    در دستگاه های تولیدی دانشور شیمی ، عناصر 220 ولت و قدرت پانل های دیجیتال از 9 تا 12 ولت است ، آنها در ورودی واحد کنترل اینورتر دیجیتال قرار دارند.

  11. سیستم آلارم : با توجه به مقادیر مجاز مشخص شده برای هر یک از عوامل ، در صورت بیش از هر یک از مقادیر مجاز ، این رویداد توسط دستگاه با زنگ هشدار مناسب گزارش می شود. برخی از هشدارها عبارتند از:

    1. هشدارهای استاندارد در مورد عملکرد یا خرابی قسمتهای مختلف سیستم.

    ۲. هشدار از دمای بالا بیش از 38 درجه یا در موارد خاص بیش از 40 درجه.

    3. هشدار گردش هوا.

    4. سیستم زنگ خطر دمای اتاق.

    5. هشدار سیستم سنسور منبع تغذیه معیوب.

اجرا دستگاه انکوباتور

اصل / عملکرد دستگاه انکوباتور

  • دستگاه انکوباتور بر این اساس استوار است که میکروارگانیسم ها برای رشد و نمو خود به مجموعه خاصی از پارامترها نیاز دارند.
  • تمام دستگاه های انکوباتور بر اساس این مفهوم هستند که وقتی ارگانیسم ها شرایط بهینه دما ، رطوبت ، اکسیژن و میزان دی اکسید کربن را فراهم کنند ، رشد کرده و تقسیم می شوند تا موجودات بیشتری تشکیل شوند.
  • در دستگاه انکوباتور ، ترموستات دمایی ثابت را حفظ می کند که از خارج از طریق دماسنج قابل خواندن است.
  • دما با استفاده از چرخه های گرمایش و عدم گرمایش حفظ می شود.
  • در طول چرخه گرمایش ، ترموستات دستگاه انکوباتور را گرم می کند و در دوره عدم گرمایش ، گرمایش متوقف می شود و با تابش گرما به محیط اطراف ، دستگاه انکوباتور سرد می شود.
  • عایق کاری از خارج باعث ایجاد شرایط جدا شده در داخل محفظه می شود که به رشد میکروب ها کمک می کند.
  • به همین ترتیب ، سایر پارامترها مانند رطوبت و جریان هوا نیز از طریق مکانیزم های مختلفی ایجاد می شوند که محیطی مشابه محیط طبیعی موجودات ایجاد می کنند.
  • به طور مشابه ، آنها با تنظیماتی برای حفظ غلظت CO2 در تعادل pH و رطوبت مورد نیاز برای رشد ارگانیسم ها فراهم می شوند.

روش کار با دستگاه انکوباتور

پس از ایجاد فرهنگ ارگانیسم ها ، صفحات کشت باید درون دمای جوجه کشی و در مدت زمان مورد نیاز قرار گیرند. در بیشتر آزمایشگاههای بالینی ، دمای معمول برای حفظ باکتریها 35-37 درجه سانتی گراد است.

مراحل زیر مراحل دنبال کردن در هنگام استفاده از دستگاه جوجه کشی است:

  1. قبل از استفاده از دستگاه انکوباتور باید مطمئن شوید که از دمرحله های  قبلی هیچ مورد باقیمانده ای در دستگاه انکوباتور وجود ندارد. با این حال ، در برخی موارد ، اگر از دستگاه جانکوباتور یکسان برای چندین موجود زنده استفاده شود و آنها به مجموعه پارامترهای مشابهی نیاز داشته باشند ، می توان آنها را در یک دستگاه انکوباتور با هم قرار داد.
  2. سپس درب دستگاه جانکوباتور بسته نگه داشته می شود و دستگاه  روشن می شود. دستگاه  باید تا دمای مطلوب رشد ارگانیسم خاص گرم شود. می توان از دماسنج استفاده کرد تا ببینید به دما مورد نظر رسیده است یا خیر.
  3. در ضمن ، اگر ارگانیسم به غلظت خاصی از CO 2 یا رطوبت خاص نیاز داشته باشد ، این پارامترها نیز باید در دستگاه انکوباتور  تنظیم شوند.
  4. اگر لازم است برای چندین روز از  ظروف پتری استفاده شود ، بشقاب ها با نوارهای چسب مهر و موم شده یا در کیسه های پلاستیکی یا ظروف پلاستیکی مواد غذایی قرار می گیرند.
  5. اکنون ، درب قفل شده است و صفحات قبل از بیرون آوردن به مدت زمان لازم در داخل آن نگهداری می شوند.

انواع دستگاه انکوباتور

بر اساس وجود یک پارامتر خاص یا هدف از دستگاه انکوباتور ، دستگاه های انکوباتور به انواع زیر تقسیم می شوند:

  1.  انکوباتور یخچالدار :  این دستگاه  رایج ترین نوع دستگاه انکوباتور  است که در بیشتر آزمایشگاه ها استفاده می شود. این دستگاه ها از انواع اساسی دستگاه انکوباتور با کنترل دما و عایق بندی هستند. برای استفاده در دمای زیر محیط ، دستگاه های انکوباتور  با سیستم های برودتی اصلاح شده با کنترل های گرمایش و سرمایش مجهز شده اند. در دستگاه انکوباتور یخچالدار ، کنترل های گرمایش و سرمایش باید به طور مناسب متعادل شوند.
  2. دستگاه انکوباتور CO2 : دستگاه های انکوباتور CO2 انواع ویژه ای از دستگاه های انکوباتور هستند که با کنترل خودکار CO2 و رطوبت تهیه می شوند. از این نوع دستگاه انکوباتور  برای رشد کشت باکتریهای مختلف که به 5-10٪ غلظت CO2 نیاز دارند استفاده می شود.

  3. دستگاه انکوباتور شیکردار: دستگاه انکوباتور  با کنترل ترموستاتیکی قطعه دیگری از دستگاه مورد استفاده برای پرورش میکروارگانیسم ها است. مزیت آن این است که انتقال سریع و یکنواخت گرما را به ظرف کشت فراهم می کند و هم زدن آن باعث افزایش هوادهی و در نتیجه تسریع رشد می شود.

  4. دستگاه انکوباتور قابل حمل : دستگاه های انکوباتور  قابل حمل دارای ابعاد کوچکتری هستند و در کارهای میدانی مانند میکروبیولوژی محیطی و بررسی آب مورد استفاده قرار می گیرند. برای کنترل رطوبت ، آب در زیر محفظه نمونه دستگاه انکوباتور   نگهداری می شود.

انواع انکوباتور

موارد استفاده از دستگاه انکوباتور

دستگاه های انکوباتور طیف گسترده ای از کاربردها را در مناطق مختلف از جمله کشت سلول ، مطالعات دارویی ، مطالعات خون شناسی و مطالعات بیوشیمیایی دارند.

برخی از موارد استفاده از دستگاه های انکوباتور در زیر آورده شده است:

  1. از دستگاه های انکوباتور برای رشد میکروبی یا کشت سلولی استفاده می شود.
  2. همچنین می توان از دستگاه های انکوباتور برای حفظ  موجودات استفاده کرد که بعداً مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. برخی از دستگاه های انکوباتور برای افزایش سرعت رشد موجودات زنده ، با رشد طولانی مدت در محیط طبیعی ، استفاده می شوند.
  4. از دستگاه های انکوباتور مخصوص برای تولید مثل کلنی های میکروبی و تعیین متعاقباً نیاز اکسیژن بیوشیمیایی استفاده می شود.
  5. اهمچنین برای پرورش حشرات و جوجه ریزی تخم در حیوان شناسی استفاده می شود.
  6. دستگاه های انکوباتور همچنین قبل از پردازش در آزمایشگاه ها ، شرایط کنترل شده ای را برای ذخیره نمونه فراهم می کنند.

نکات و اقدامات احتیاطی که در هنگام استفاده از دستگاه انکوباتور باید رعایت شود:

  1. از آنجا که میکروارگانیسم ها در معرض تغییر دما هستند ، باید از نوسانات دمای محفظه نمونه با باز کردن مکرر درب جلوگیری شود.
  2. رشد پارامترهای مورد نیاز ارگانیسم باید قبل از قرار دادن صفحات کشت در داخل محفظه برآورده شود.
  3. صفحات باید وارونه و درب آن در پایین قرار گیرد تا از متراکم شدن آب به محیط جلوگیری شود.
  4. قسمت داخلی دستگاه انکوباتور باید به طور مرتب تمیز شود تا از نشستن موجودات در قفسه ها یا گوشه های دستگاه انکوباتور جلوگیری شود.
  5. هنگام استفاده از دستگاه انکوباتور برای مدت زمان طولانی ، باید آب استریل در زیر قفسه ها قرار داده شود تا از خشک شدن محیط کشت جلوگیری شود.

نکات مهم برای خرید دستگاه انکوباتور

دستگاه های انکوباتور دارای اندازه ها و کاربردهای مختلفی هستند که معمولاً بر اساس نوع گردش هوا (چرخش نرمال یا چرخش فن) ، دامنه کنترل دما (حرارتی و خنک کننده) ، مقادیر قابل کنترل (رطوبت ، نور ، o2 و CO2) تقسیم می شوند.
دستگاه های انکوباتور به دلیل محدوده دما بسیار محدود دارای دقت دمایی بالایی هستند.
بیشترین اندازه دستگاه انکوباتور (آزمایشگاه ki) دستگاه انکوباتور 55 لیتری است که به 4 دسته تقسیم می شود: یک درب دماسنج دیجیتال ، دو درب دماسنج دیجیتال ، یک درب کاملا دیجیتال و دو درب کاملا دیجیتال.
دستگاه انکوباتور دماسنج درب دیجیتال دارای یک درب فلزی با یک پنجره شیشه ای و دمای 37 درجه است و از آن در کلیه آزمایشگاه ها استفاده می شود.

دستگاه انکوباتور دماسنج دیجیتال دو درب دارای یک درب فلزی و یک درب شیشه ای در پشت خود با دمای 37 درجه است و در کلیه آزمایشگاه ها از آن استفاده می شود.

دستگاه انکوباتور یک درب کاملاً دیجیتالی ، یک درب فلزی با یک پنجره شیشه ای و یک سیستم PID برای کارهای حساس استفاده می شود. این نوع دستگاه انکوباتور است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد (cauterization آزمایشگاهی).

دستگاه انکوباتور دیجیتال دو درب مانند دماسنج دیجیتال دارای یک درب فلزی و یک درب شیشه ای در پشت خود است ، اما دارای دقت دمای بسیار بالایی است و برای کارهای حساس مورد استفاده قرار می گیرد.

اما برای آزمایشگاه های خصوصی و بزرگ از دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی با حجم بیش از 55 لیتر استفاده می شود که دارای سیستم کنترل PID و فن است.

شرکت دانشور شیمی واردکننده تجهیزات آزمایشگاهی و لوازم آزمایشگاهی و تحقیقاتی و مواد شیمیایی می باشد . همچنین شرکت دانشور شیمی قابلیت تامین قطعات یدکی تجهیزات ازمایشگاهی و دستگاههای آزمایشگاهی خریداری شده توسط مراکز که دچار مشکل گردیده اند را دارا می باشد.

محصولات مرتبط به آزمایشگاه شیر و لبنیات >>

دستگاه سوماتیک سل کانتر

دستگاه سوماتیک سل کانتر

کاربرد : آزمایشگاه شیر و لبنیات

دستگاه سوماتیک سل کانتر جهت شمارش سلولهای سوماتیک شیر

دستگاه کجلدال

سیستم کلدال هضم و تقطیر

کاربرد : آزمایشگاه شیر و لبنیات

سیستم کلدال هضم و تقطیر جهت اندازه گیری پروتیین

سوکسله

دستگاه سوکسله

کاربرد : آزمایشگاه شیر و لبنیات

دستگاه سوکسله جهت اندازه گیری چربی

دستگاه اندازه گیری فیبر و ADF/NDF

دستگاه فیبر خام اتوماتیک

کاربرد : آزمایشگاه شیر و لبنیات

دستگاه فیبر خام جهت اندازه گیری فیبر و ADF وNDF

دستگاه میلکواسکن شیر

دستگاه میلکواسکن شیر

کاربرد : آزمایشگاه تقلبات شیر

دستگاه اتوآنالایزر شیر جهت کشف تقلبات شیر به روش FTIR

دستگاه اندازه گیری فیبر و ADF/NDF

دستگاه سانتریفیوژ شیر

کاربرد : آزمایشگاه شیر و لبنیات

دستگاه سانتریفیوژ شیر جهت جداسازی چربی از شیر  

دستگاه کرایوسکوپ

دستگاه کرایسکوپ

کاربرد : آزمایشگاه شیر و لبنیات

دستگاه کرایسکوپ جهت اندازه گیری آب افزوده شده به شیر  

بوتیرومتر شیر و پنیر و خامه

بوتیرومتر شیر و پنیر و خامه

کاربرد : آزمایشگاه شیر و لبنیات

بوتیرومتر های شیر جهت شیر و پنیر و خامه و کره

دستگاه انکوباتور

دستگاه انکوباتور

کاربرد : آزمایشگاه تقلبات شیر

دستگاه انکوباتور جهت کشت سلولی و میکروبی

هود شیمیایی آزمایشگاهی

هود شیمیایی آزمایشگاهی

کاربرد : آزمایشگاه شیر و لبنیات

هود شیمیایی جهت خروج بخارات شیمیایی از آزمایشگاه

هود میکروبی لامینار

هود میکروبی لامینار

کاربرد : آزمایشگاه شیر و لبنیات

هود میکروبی جهت تصفیه و خارج نمودن عوامل ارگانیک

آون - فور - خشک کن

دستگاه آون - فور

کاربرد : آزمایشگاه شیر و لبنیات

دستگاه آون یا فور جهت خشک کردن لوازم ازمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاه تحقیقاتی

تجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین

تجهیزات آزمایشگاه پلیمر و پلاستیک

تجهیزات آزمایشگاه بسته بندی

شیشه الات آزمایشگاهی و مصرفی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی

تجهیزات آزمایشگاه صنایع غذایی

تجهیزات آزمایشگاه نفت و گاز

تجهیزات آزمایشگاه کشاورزی

تجهیزات آزمایشگاه آب و فاضلاب

تجهیزات آزمایشگاه داروسازی

تجهیزات آزمایشگاه ژنتیک

آدرس شرکت دانشور شیمی :

تهران – اتوبان شهید ستاری – خیابان پیامبر مرکزی

خیابان مطهری – پلاک 5 – طبقه اول – واحد 1

ایمیل : info@d-chemi.com

وب سایت : www.d-chemi.com

تمامی حقوق و مطالب وب سایت متعلق به شرکت دانشور شیمی آرین می باشد و استفاده از آن مجاز نمی باشد

امتیاز دادن به برگه